Vroeger luisterde ik dagelijks naar NPO Radio 1, soms zelfs stond Radio 1 de hele dag en avond aan. Ik weet niet hoe lang het geleden is, maar ongeveer één of twee jaar ben ik echter steeds meer selectief naar Radio 1 gaan luisteren. Programma's zoals Argos, Vroege vogels, Kelder en Co, vind ik nog steeds fijn om naar te luisteren. Dat zijn kwaliteitsprogramma’s waar ik nog steeds graag de radio voor aan zet.
Mijn geliefde NPO Radio 1
Ik dacht na over waarom ik afdrijf van mijn geliefde NPO Radio
1. Ik denk dat de volgende zaken een belangrijke rol spelen.
- Twee keer per uur het oude nieuws herhalen
- Tot vaak vier reclame blokken per uur
- Onderbrekingen voor muziek en sportverslagen
- Niet objectieve verslaglegging omtrent COVID19
- Niet gevarieerde onderwerpen, bijna alles gaat over COVID19
Verder valt het mij op dat als ik Radio 1 aanzet zonder op
de klok te kijken, ik negen van de tien keer niet binnen val in het
geprogrammeerde programma. Dat komt denk ik door het feit dat een belangrijk
deel van één uur zendtijd bestaat uit reclame, herhaald oud nieuws en onderbrekingen
voor muziek en sport?
Dit is waarschijnlijk de reden waarom ik mijn zo geliefde
Radio 1 alleen nog selectief aanzet.
NPO Radio - 2.0
Het gaat mij echt aan het hart. Wat zou ik graag willen dat
het medium Radio gesplitst wordt in life en interactief. Ik dacht aan het volgende
opzetje:
Life
- Het laatste nieuws + het herhaalde nieuws één keer per uur
- Sport verslaglegging
- Discussie programma’s met inbellende luisteraars
Interactief (podcasts)
- Het herhaalde laatste nieuws
- Discussie programma’s zonder inbellende luisteraars
- Informatieve programma’s op thema (onderzoeksjournalistiek)
- Muziek op thema
Belangrijke voorwaarden
Voor de discussie programma’s geldt dat van groot belang is
dat er een objectieve / neutrale presentatie is, en dat alle meningen
aan tafel mogen en moeten zitten. Ook meningen die al dan niet terecht als extreem
beschouwd worden. De radio gaat niet over wat de waarheid is. De radio presenteert
een zo breed mogelijk scala aan meningen uit de samenleving, op basis waarvan
mensen hun standpunt kunnen bepalen en zo nodig blijvend kunnen aanpassen. Dat
is een gigantische journalistieke verantwoordelijkheid.
Dat de publieke omroep afhankelijk is van reclame inkomsten,
vind ik zeer bedenkelijk. Dat zijn politieke keuzes en daarom zijn wij daar
voorlopig nog niet van af. Het lijkt mij wel een te rechtvaardigen strijd om het
fenomeen reclame voor goed te stoppen.
Tot zover wat gedachtenspinsels van hopelijk niet de enige verontruste
luisteraar die NPO Radio 1 een warm hart toedraagt.
© TrefMij Juni 2020
No comments:
Post a Comment
COMMENTS TO: trefmij@gmail.com